8 ścieżek jogi w praktyce na macie i poza matą. Joga - teoria.




Joga, to nie tylko asany...

 

Proste wyjaśnienie 8 ścieżek jogi. 

 

 Joga to system filozoficzny, zbiór zasad postępowania na różnych płaszczyznach naszego życia. Obejmuje m.in. zasady społeczne, relacje  z ludźmi, relacje z sobą, ze światem, higiena życia i ciała, praca nad sobą, rozwojem, umysłem, emocjami.  Zasady te opisał Patańdżali w Jogasutrach, mu przypisywanych, (nazwa oryginalna - Yogasūtra - pierwsze traktaty filozoficzne starożytnych Indii, których pierwsze objaśnienie/ interpretacja znajduje się w tekstach "Jogabhaszja" autorstwa Wjasy).


 Joga w definicji klasycznej oznacza powściągnięcie zjawisk świadomości - ujarzmienie aby osiągnąć końcowy stan jogi. * bibliografia nr. 1 - według  "Jogasutry przypisywane Patańdżalemu i Jogabhaszja, czyli komentarz do Jogasutr przypisywany Wjasie", redakcja i tłumaczenie Leon Cyboran Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2, 2014 r.

 Joga popularnie - według PWN - jest jednym z najstarszych indyjskich systemów filozoficznych, systemów ćwiczeń fizycznych i oddechowych, dający wyzwolenie duchowe. * -  bibliografia nr. 3

Joga definicja z kursów nauczycielskiego Vinyasa (Yoga Alliance RYT 200)  - w sanskrycie określana słowem "yuj" rozumianym jako połączenie, związek, czyli joga oznacza tutaj - "łączyć". 

 

8 ścieżek jogi dzielimy:

 

1. Yamy zasady etyczne - jak postępujemy w relacjami z innymi ludźmi, na zewnątrz, a całym zewnętrznym światem, ale także w stosunku do samych siebie. Ogólne zasady społeczne.



YAMY dzielimy na:

  1. Ahimsa - nie krzywdzenie  - w stosunku do innych istot, jak również do swojego ciała i umysłu. Praktyka, która nie powoduje kontuzji, nic na siłę, bez przekraczania granic naszego ciała, rywalizacji, walki.
  2. Satya - szczerość, uczciwość, prawdomówność - do innych ludzi, i samego siebie (uczciwe zamiary, działania, nie robienie czegoś wbrew sobie).
  3. Asteya - nie kradzenie, brak zazdrości. Spóźnianie się to również kradzież czyjegoś czasu. Zazdrość o ciało to negatywne emocje nas niszczące. I niszczące nasze relacje z innymi ludźmi.
  4. Brahmacarya - wstrzemięźliwość, poznanie - odrzucenie klapek na oczach, poznanie punktu widzenia innych, praca z trudnymi asanami na macie bez ucieczki od ich unikania, powstrzymanie od nadużywania przyjemności zmysłowych jako: powstrzymywanie się od nadużywania leków,  objadania, niedojadania, posiadania dużej ilości rzeczy, dążenie do równowagi. 
  5. Aparigrahah - nieposiadanie, uwolnienie się od pożądania - mam tyle ile mi wystarczy, na macie rozsądna praktyka bez nadwyrężania. Spokojne dokonywanie postępów w swoim własnym czasie.
YAMY eliminują pazerność, zachłanność, nadmiar, agresję - uczą je kontrolować.


2. Niyamy - zasady etyczne - jak postępujemy w relacji z samym sobą, dbamy o nasz wewnętrzny świat. Nasze indywidualne zasady i praktyki, wzmocnienie charakteru.


Dzielą się na:
  1. Śauca - czystość - ciała (higiena) i umysłu (emocje, psychika, porządek w myślach). Na macie dążenie do harmonijnego rozwoju naszej praktyki. Ale tez utrzymywanie maty i wszystkich przyrządów do jogi w czystości. Czyste stopy, czyste ubranie. P.S mycie rąk.
  2. Santosa - zadowolenie, na co dzień, z życia, z każdej chwili. Takie wewnętrzne, nie wynikające z kupienia sobie czegoś, otrzymania prezentu, dobrych ocen, wyjazdu. Po prostu, zwykły stan zadowolenia, podsycany w nas mimo okoliczności. Zadowolenie niezależne od tego co się dzieje na zewnątrz, nawet deszczu nad morzem.
  3. Tapah - zapał , samodyscyplina - w tym co robimy. Wszystko co robimy, róbmy dobrze, bez słomianego zapału, z prawdziwa pasją i ODDANIEM. W pełni poświęcamy się temu w trakcie robienia, bez rozpraszania swojej uwagi na inne rzeczy. Wewnętrzne zmotywowanie i dyscyplina niezależna od zewnętrznych czynników, zawsze w nas będąca.
  4. Svadhyaya  - zagłębianie się w siebie prowadzące do poznania jaźni, w asanę, pełna koncentracja.
  5.  Iśvara pranidhanani - oddanie się Bogu, pokora, odpuszczenie ego, zaufanie sile dzięki, której żyjemy, działamy, istnieje ten świat. Wyzbycie się "ja" i połączenie z całością tego świata.

3. Asana - pozycje fizyczne aktywne i statyczne podczas praktyki/zajęć jogi.

4. Pranayama - techniki kontrolowania oddechu.

5. Pratyahara - wycofanie uwagi (zmysłów) do wewnątrz pomimo zewnętrznego "hałasu".

6. Dharana - umiejętność koncentracji.

7. Dhyana - medytacja.

8. Samadhi - wyzwolenie, oświecenie, stan czystej jaźni, skupienie świadomości, wyzwolenie się od cierpień (ziemskich inkarnacji, cierpień duchowych - emocje, fizycznych) przez wejście w /bycie w stanie głębokiej medytacji.* - bibliografia nr.4/  nr. 1.

 

 

Bez Yamy i Niyamy nie ma jogi.

Same Asany i Pranayama to tylko część praktyki jogi. 

 

Życie jogina

Garść prostych zasad na początek...
  • bądź tu w chwili obecnej
  • akceptuj - siebie, czas, życie
  • minimalizm - tylko to co potrzebne bez nadmiaru
  • nie pędź
  • oddychaj głęboko, zwolnij
  • nie rywalizuj, żyj doceniając to co masz, buduj swoje życie

Zatrzymaj się w tej chwili, obecnej, na macie i poza matą. Doceń ją.

  Nic nie trwa wiecznie. Nic nie jest pewne.  Nie przywiązuj się tylko do rzeczy, miejsc, pracy, i ludzi... do stanu ciała, emocji, umysłu.

 Ideę doskonale oddaje wiersz Stanisława Barańczaka.

" Jeżeli porcelana to wyłącznie taka"  - Stanisław Barańczak, wiersz z "Tryptyk z betonu, zmęczenia i śniegu", 1990 r.

"Jeżeli porcelana to wyłącznie taka
Której nie żal pod butem tragarza lub gąsienicą czołgu,
Jeżeli fotel, to niezbyt wygodny, tak aby
Nie było przykro podnieść się i odejść;
Jeżeli odzież, to tyle, ile można unieść w walizce,
Jeżeli książki, to te, które można unieść w pamięci,
Jeżeli plany, to takie, by można o nich zapomnieć
gdy nadejdzie czas następnej przeprowadzki
na inna ulicę, kontynent, etap dziejowy
lub świat.
Kto ci powiedział, że wolno się przyzwyczajać?
Kto ci powiedział, że cokolwiek jest na zawsze?
Czy nikt ci nie powiedział, że nie będziesz nigdy
w świecie
czuł się jak u siebie w domu?"





Bibliografia do artykułu:

1. "Jogasutry przypisywane Patańdżalemu i Jogabhaszja, czyli komentarz do Jogasutr przypisywany Wjasie", redakcja i tłumaczenie Leon Cyboran Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2, 2014 r. ;
2. Wiersz:  "Jeżeli porcelana to wyłącznie taka" - Stanisław Barańczak, wiersz z tomu "Tryptyk z betonu, zmęczenia i śniegu", 1990 r.
4. Joga według Jason Birch art.: https://bosonamacie.pl/czym-jest-joga

 

Komentarze

Prześlij komentarz

Na moim blogu nie publikujemy w komentarzach linków "do follow". Zostaną potraktowane jako SPAM.

Popularne posty