piątek, 24 marca 2017

Salamba sirsasana i wariacje w padmasanie - bardzo dynamiczna mini sesja vinyasy!

Sesja energetyzująca, tylko dla zaawansowanych. Pełna ciekawych inspiracji. Składająca się z prostych asan, lecz zwieńczona salambą sirsasaną i padmasaną. Wcale taka nie prosta... jakby się wydawało. Salambę sirsasanę na Vinyasie, zwykle wykonujemy przed świecą (sarvangasaną), lecz tutaj specjalnie nagrałam oddzielny filmik, by przedstawić ci całą sekwencję wchodzenia do pozycji, wraz z odpoczynkiem w BALASANIE tuż po wyjściu ze stania na głowie. Padmasana po sirsasanie, to kreatywna opcja dla osób bardzo zaawansowanych, nie mających absolutnie żadnych problemów ze stawami kolanowymi, skokowymi i biodrowymi. Osób, które praktykują już wiele lat, z łatwością wykonując padmasanę, i szukają inspiracji do nowych sesji jogi.

Nie ćwiczymy podczas choroby, przeziębienia, grypy, problemów z układem trawiennym - biegunki, wymioty, bóle brzucha i jelit.

TRUDNE POZYCJE W SESJI:

  • PADMASANA - padma- lotos - asana zaawansowana
Zalety asany:
Zwiększenie elastyczności w kolanach,biodrach i stawach skokowych.
Stosowana w profilaktyce rwy kulszowej, chociaż są lżejsze i bezpieczniejsze asany, takie jak gołąb - eka pada raja kapotasana, gomukhasana oraz rozciąganie pośladka z noga wyprostowaną, czy w leżeniu na plecach.


Przeciwwskazania:
  1. problemy, przebyte kontuzje, uszkodzenia stawów kolanowych (przeciążenia więzadeł, 
  2. uczucie ucisku, kłucia, pieczenia, wbijania igiełek dookoła kolan i pod kolanem) i biodrowych (hipermobilność), 
  3. przebyte operacje bioder i kolan (np. po rekonstrukcji kolana)
  4. stawów skokowych (np.: tendencja do zwichnięć kostki, lub inne urazy). 
  5. Inne przeciwwskazania. 

LOTOS wykonujemy zawsze (ucząc się go ) pod okiem nauczyciela w szkole jogi. Nigdy samemu w domu!!! TO co widzisz na filmie, jest efektem mojej 3 letniej pracy, w szkole jogi Iyengar,podczas praktyki Ashtangi oraz w szkole Vinyasy. Nie zastąpisz jej tylko filmikami. Lotos to asana dla osób zaawansowanych w praktyce jogi.


  • SALAMBA SIRSASANA
Zajrzyj tutaj: stanie na głowie z podparciem - kliknij!!!

  • SARVANGASANA - Świeca - pozycja odwrócona dobra na poprawę funkcjonowania tarczycy, oraz wzmacniająca ramiona i obręcz brakową, przed wykonaniem sirsasany.
Opisywałam ją już wcześniej, na moim, pierwszym blogu "jogowym": yogartpl.blogspot.com- świeca, wieki temu, będąc jeszcze "nieopierzonym" lub "ledwo co opierzonym adeptem jogi. Od tamtych czasów, moje podejście do świecy znacznie się zmieniło. Ciało wzmocniło się niesamowicie, świadomość praktyki wzrosła. Dlatego jeszcze raz podkreślę, jak ważne jest regularne uczęszczanie do szkół jogi



Zalety:
  1. stymulacja tarczycy, przysadki i szyszynki= poprawia ich funkcjonowanie
  2. regeneracja organizmu - wyciszenie, usuwanie zmęczenia i stresu, łagodzi problemy ze snem,
  3. wzmocnienie funkcjonowania układu odpornościowego, nerwowego,
  4. wycisza organizm (gdy stanie na głowie z podparciem go pobudza),
  5. reguluje trawienie (lecz nie wykonuj jej podczas problemów z żołądkiem: wymiotów i biegunek, innych chorób przebiegających ostro), 
  6. łagodzi migreny i bóle głowy, wzmacnia odporność - przeziębienia przechodzi się łagodniej,
  7. przyczynia się do głębokiej regeneracji ciała.

Przeciwwskazania:
  • lęk w pozycjach odwróconych
  • dyskopatie i problemy z odcinkiem szyjnym kręgosłupa
  • poważne nad- i niedociśnienie
  • poważne wady wzroku, jaskra
  • miesiączka, ciążą
  • poważne problemy z kręgosłupem 
  • poważne problemy kardiologiczne.

  • URDHVA DHANURASANA - koło /lub u niektórych nauczycieli zwana pełnym mostkiem;-).
Zalety:
  1. znakomite otwarcie klatki piersiowej (rozciąganie mięśni tonicznych - ulegających przykurczom podczas długich godzin przebywania w tej samej pozycji),
  2. stymulujące działanie na przysadkę i tarczycę,
  3. zwiększenie elastyczności całego kręgosłupa, zwłaszcza odcinka piersiowego,
  4. u kobiet, regulacja hormonalna miesiączki,
  5. wzmacnia plecy

Przeciwwskazania:
  1. duże nad i niedociśnienie
  2. problemy z układem krwionośnym - zwłaszcza z sercem
  3. ciężkie dyskopatie oraz inne urazy kręgosłupa, stany zapalne, bóle
  4. miesiączka, ciążą
  5. migrena, zawroty i bóle głowy
  6. problemy gastryczne - biegunki, zaparcia utrzymujące się długo, zapalenia okrężnicy
  7. zespół cieśni nadgarstka, kontuzje, przeciążenia nadgarstków, problemy z nadgarstkami
  8. poważne problemy ze stawami kolanowymi oraz przeciążenia stawów kolanowych, więzadeł - kłucie pod kolanami i dookoła kolan (hipermobilność - nadmierne rozciągnięcie więzadeł, w stawach kolanowych).

SESJA

  • SESJA - 19 min "Wake up Vinyasa Flow"
  •  - salamba sirsasana i padmasana
Salambie sirsasanie poświęcam zawsze nieco więcej czasu. Decyduję się na nią tylko, gdy jestem bardzo dobrze skoncentrowana danego dnia, a umysł nie jest niczym rozproszony. Po prostu czuję, że zrobię ją w stu procentach, bez niepewności, zmęczenia, braku zdecydowania czy, po prostu, opuszczania sobie. Nie podchodzę do niej gdy jestem rozkojarzona, rozedrgana wewnętrznie, gdy mam okres lub jestem tuż przed nim. Nie wykonuję jej gdy czuję przemęczenie, mam zakwasy, coś mnie boki (tutaj mam na myśli przeróżne przetrenowana, przeciążenia związane z sportem, oraz pojawiające się czasem spontanicznie po zwykłym dniu pracy). Na sirsasanę MUSISZ być w stu procentach GOTOWY.

Cały jej urok, (gdy już nauczysz wyczuwać się swoje ciało, i stać na głowie bezpiecznie, równomiernie pracując wszystkimi mięśniami, wydłużając ciało w odwróceniu do góry nogami), tkwi w potraktowaniu jej jak medytacji. Czyli, medytujemy w sirsasanie. Oznacza to, że nasze myśli przepływają obok nas, aż umysł stanie się "czysty" , skupienie, uważność skoncentrowana "do wewnątrz". To taki moment, w którym "zawieszasz się na chwilę", nie przywiązując do żadnej myśli, wyobrażenia, nie przypominając sobie co się wydarzyło w ciągu dnia, tygodnia, miesiąca. Czujesz się w tym stanie spokojny, zrelaksowany, "wyzwolony" w pozycji, czyli utrzymujesz ją bez zbędnego napięcia w mięśniach, i bez rozkojarzania się. PO prostu w niej TRWASZ. Aż poczujesz, że chcesz z niej spontanicznie wyjść. Objawi się to delikatną dekoncentracją, być może niewygodą, odczuwaną gdzieś w ciele, lekkim zmęczeniem, lecz bez drżenia mięśni. Zawsze trwasz w sirsasanie do momentu, w którym jesteś w stanie bezpiecznie z niej wyjść, czyli masz jeszcze spory zapas siły, by opuścić nogi spokojnie, bez zwalania się na prostych kończynach na matę.


  •  Odpoczynek w savasanie, połączony z medytacją

LOKAH SAMASTAH SUKHINO BHAVANTU!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

TOP